En cok kullanilan Browser`lardan hangisi secilmeli ?

25 Ocak 2009 Pazar
Efenim sevsekte sevmesekte en çok tercih edilen işletim sistemi Windows , kullanım kolaylığı yönünden Linux , MacOS , Solaris ya da FreeBsd işletim sistemlerinin herhangi birisinden çok daha kolay oluşu hemen herkese kullanım kolaylığı sağlaması ile şu anda en çok kullanılan işletim sistemi. Dolayısı ile Bill Gates'i takdir etmemek mümkün değil şahsen tam bir Linux aşığı olarak windows kullanmaktan pek memnun olmasamda , kullanıcı popülasyonundan yola çıkarak bu bloga ilk yazımızı yazıyoruz hadi hayırlısı bakalım.
Şu anda internete bağlanmak için hepimiz bir internet tarayıcısı nam-ı diğer browser kullanıyoruz. Windows zaten daha ilk kurulumda microsoft'un kendi ürünü olan internet Explorer'i veriyor. ama alternatif bir çok işletim sistemide yok değil. Firefox , Opera , G-chrome , Safari , Konqueror alternatif olan browserlarımız diyebiliriz.

Gelelim özelliklerine , Benim için ayrı bir yeri olan işletim sistemi olan Opera ile başlıyoruz :)
Opera Explorer'in en büyük özelliği Opensource olması yani açık kod. herhangi bir firma yada kişi tarafından değil dünyada bu işle uğraşabilecek birikime sahip herkesin ortak katkısı ile üretiliyor olması. Mesela firefox'da internet explorer'da ve safaride yeni yeni kullanıma sunulan yeni sekme mevzusu ben 5 sene önce opera kullanırken dahi operada vardı. Opera Explorer'in bence en güzel yanlarından biriside Hızlı erişim mevzusunun bulunması. Bu henüz 1 yıla yakın süredir sunulan bir opera hizmeti sanıyorum 4-5 sene sonrasında bunuda hemen hemen tüm browserlarda göreceğiz. Operanın en büyük avantajlarından bir diğeri ise araçlar menüsünden sınırsız tema'ya ulaşabiliyor olmanız bu sayede browser'in görüntüsünü tamamen kendinize göre düzenleyebiliyor ve seçebiliyorsunuz. Altta bir kaç thema örneği sunuyorum.

Opera Explorerda en çok sevdiğim bir başka özellik ise eğer sıkı bir Chat düşkünü iseniz ve bu ihtiyacınızı karşılamak için Mirc benzeri sohbet programları kullanıyorsanız bunuda size kendi bünyesinde sunuyor olması , Bir başka yönden bakıldığında ise çok fazla bileşen vererek kullanımı zevkli ve eğlenceli kılışı , şahsen ben bileşenlere ayrıca bayılıyorum. İsterseniz sanal bir akvaryum içerisinde balık yetiştirin ki tıpkı gerçek hayatta bir akvaryuma nasıl ilgi alaka gösteriyorsanız bunada aynı ilgili göstermelisiniz ve balıkların birbirleri ile kavgalarını engellemeli yem vermeli vitamin vermeli balık almalı satmalı ve akvaryumunuzu güzelleştirmelisiniz , bu bana bir zamanların "sanal bebek" oyuncağını anımsatıyor olsa da benim çok sevdiğim bileşenlerden , ve operayı bir adım öne çıkartan bir diğer özellik ise F12 menüsü ile ulaşılan vekil sunucular , herhangi bir sayfaya bağlanamıyorsanız , F12 tuşuna basıp vekil sunucuları etkinleştiriyorsunuz ve ardından adres çubuğuna siteyi yazıp tekrar enter'a basiyorsunuz . Her şart altında işe yarama garantisi yok ama ulaşılabilir bir siteye diğer browserlar ulaşamazken bu yöntemle %90 ulaşabilirsiniz. Beni daha hiç yanıltmadı. Operanın dezavantajları ise maalesef biraz bıktırabilir , özellik eklemesi yaptıkça sanki biraz yavaşlıyor ve bazı siteler operaya göre optimize edilmediği için o bazı sitelerde form verileri gönderme mevsuzunda yada video izleme konusunda sıkıntı yaşıyorsunuz. Operadan kaynaklanmıyor olsada bu sıkıntılarda zaman zaman can sıkabilir.

Opera Explorer'i anasayfasından indirebilirsiniz : http://www.opera.com/

Firefox tarayıcıyı belki hemen hepimiz diğerlerine göre daha çok duymuş yada kullanmışızdır . Firefox , Operadan daha sonra çıkmış olmasına rağmen çok daha hızlı ilerleyerek en çok kullanılan 2. Browser olmayı başardı. Ancak Firefox3 nedense bana o kadar çok hitap etmedi. açıkcası ben gerektiği kadar hızlı olduğunu düşünmüyorum. Opera kadar öyle kendine has çok ahım şahım sadece Firefox'da bulabileceğiniz özelliklerde çok az . Güvenlik olayını sıkı tuttukları bir gerçek bunun dışında blog kullanıcılarının hoşuna gidebilecek ScribeFire blog editörü varki bu sadece Firefox'a ait bir özellik başka bir browserda henüz karşılaşmadım , Firefox3'de karşımıza gelen bir güzellikte adres çubuğuna herhangi bir şey yazdığınızda onunla alakalı direkt link varsa yada en çok bilinen wikipedia gibi sitelerde o konu geçiyorsa o linkleri size adres çubuğunun altında sunuyor olması , onun dışında sade yalın ve güzel bir tarayıcı kullanmak isteyen sakin kullanıcılar bence sevecektir. ancak bana pek hitap etmesede yinede bilgisayarın bir köşesinde duruyor :) bazen alternatif gerekebilir düşüncesi ile tutuyorum.

Firefox'u şu linkten indirebilirsiniz : http://www.mozilla-europe.org/tr/firefox/

Gelelim Google Chrome'a , Açıkça söylemek gerekirse Google Chrome bence tam bir hayal kırıklığı , Ben Google gibi bir şahesere imza koyabilen google mühendislerinden ve geliştiricilerinden daha fazlasını beklerdim. google chrome sanki Firefox + Opera karışımı bir browser olmuş. Tab menüyü olduğu gibi Firefox'dan almışlar , Operanın en yeni ve en popüler özelliği olan Hızlı Erişim (Finger Job) özelliğinide en çok ziyaret edilenler Most Visited adı altında sunmuşlar. Hız konusundada çok iyi olduğunu yada diğer browserlardan üstün yönleri olduğunu ne yazıkki söyleyemiyorum. ancak sadeliği seven ve google fanatiği olan kullanıcılara hitap ediyor olabilir. Yada hangi browseri kullandığını önemsemeyen yada farketmeyen bir an önce işini halletmeye bakan kullanıcılara biraz hitap ediyor olabileceği düşüncesindeyim. Onun dışında bence artıları yok.

İndirmek isteyenler buradan indirebilir : http://www.google.com/chrome/index.html?hl=tr

ve Konqueror , Linux kullanıcıların aşina olduğu ve Linux'e gönül verenlerin yakından tanıdığı bir Browser , aslında Browserdan fazlası demek daha doğru olur. Bir kere en büyük artısı Linux tabanlı olması ve OpenSource yani açık kod olması , Konqueror'u web tarayıcısı olarak kullanabildiğimiz gibi , FTP işlemcisi gibi dosya yöneticisi olarakta kullanabiliyoruz , hız konusunda sorun yaşanmıyor. Konqueror aynı zamanda , windowsta bulunan windows gezgini mevzusuna da tekabül etmektedir. mesela nasıl ki belgelerime tıklarsınız , sonra oradan resimler klasörüne gidersiniz geri yaparak yada üst menüye dön diyerek önceki klasöre dönersiniz , bilgisayarıma tıklarsınız disklere bakarsınız geri dersiniz yukarı dersiniz bi klasöre tıklarsınız bu işi Linuxte Konqueror üstleniyor , Konqueror aynı zamanda Windows Fotoğraf Galerisi gibi resim gösterme işini ve hatta video izlemeyi bile bünyesinde bulundurarak her işi tek başına görüyor. Ancak windows'a kurulumu için önce KDE'yi windows'a yüklemek gerekiyor. KDE Linux işletim sisteminde kullanılan bir masaüstü yöneticisi , windowsta bulunan başlat menüsüne tekabül eder. Konqueror'un çalışabilmesi için "Kdelibs" paketinin kurulması gerekir ki bahsedilen kurulumu alttaki linkten yapmamız gerekir.

KDE'yi windowsa yüklemek için : http://windows.kde.org/ adresine bakabilirsiniz.

Safari ise MacOS işletim sisteminin taracıyısı olan Apple firması tarafından üretilmiş bulunan Mac bilgisayarlara windows , PC'lerede mac kurulmasını sağlayan optimizasyondan sonra , Mac bilgisayarların dışına çıkabilen browser. üretici firma Apple Safariyi en hızlı tarayıcı olarak lanse ediyor. Bence hız konusunda iddia ettikleri kadar da haklılar. Safari bazı istisnai durumlar dışında internet bağlantınızda herhangi bir problem yoksa cidden çok hızlı (bizzat test edilmiştir) , Safaride herhangi bir eklenti , yüklenti , özellik vs. yok. o sadece browser , bence hızlı olmasının en önemli nedenide bu , özellik eklenti vs yükleyerek browser'i ağırlaştırarak yavaşlatmış olmuyorsunuz. çok duru bir görüntüye sahip olması ise ayrı bir kullanım keyfi , bence safari sadeliğin ve zerafetin bir arada bulunduğu bir browser.
Safari'yi indirmek isteyenler : http://www.apple.com/safari/

Hız etkenine göre sıralama yapacak olursak ,
  1. Safari
  2. Konqueror
  3. Opera
  4. Firefox
  5. Google Chrome

Eklenti ve hizmet verme işlevselliği yönünden sıralama yapacak olursak ,

  1. Konqueror
  2. Opera
  3. Firefox
  4. Google Chrome
  5. Safari

şeklinde sıralama yapabiliriz. Evet ilk yazı bu kadar umarım faydalı bir döküman olmuştur. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere ;) Esen kalınız :p

0 yorum:

Yorum Gönder

SiteTR